Yucca Street – Los Angeles första cykelvänliga gata

Det kanske inte låter som en stor nyhet, men det faktum att Los Angeles fått sin första cykelvänliga gata – Yucca Street – är faktiskt värt att begrunda. I världens mest bilorienterade land sker just nu en snabb omställning till den traditionella europeiska modellen med tätare städer, kollektivtrafik, promenadbarhet och ökat fokus på den offentliga miljön. Idéer som tidigare propagerats av rörelser som New Urbanism och Smart Growth har blivit allmängods och genomförs nu i ganska stor skala utan särskilda etiketter. Just Yucca Street är intressant av ett annat skäl. Det finns en antagen Bicycle Plan i Los Angeles sedan 2011, men denna gata har spontant tagits över av cyklister, varför kommunen fann för gått att göra en dygd av nödvändigheten. Efterfrågan på stadsmiljöer där man inte är helt biloberoende är helt enkelt större än tillgången.

Cykeltrafiken har underlättats och fått specialregler. Foto. Alissa Walker

Det är några grupper i det amerikanska samhället som utmärker sig här. Två tredjedelar av alla hushåll består i dag av singlar, barnlösa par, och par med utflyttade barn och denna andel kommer att öka de kommande 20 åren. Alla dessa grupper tenderar att föredra promenadbara, urbana, stadsdelar. En stor grupp är också millenniegenerationen – de som i dag är mellan 20-35 – som är den överlägset mest urbana generationen. För denna grupp är urbana miljöer inte bara spännande i största allmänhet utan det finns också en ideologisk preferens då dessa förknippas med hälsa och miljövänlighet.

 Peter Elmlund

Kommentarsregler: 

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret  publiceras inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>