Tunnelbanan byggs ut

original

Socialdemokraternas förre partiledare Håkan Juholt föreslog under sin tid att fokus skulle lägas på tunnelbanans utbyggnad i Stockholm. Alliansen sade nej och menade att han inte hade budget för detta. Så plötsligt händer det. En tvärvändning tidigare i veckan och tunnelbanan får en utbyggnad med möjlighet till 78 000 nya bostäder.

Det finns ett bra tunnelbanenät, som med tiden blivit otillräckligt. Man kan lätt studera bostadspriser efter linjernas stationer och dem som har bussbyte. Tunnelbana är miljöeffektivt, snabbt och tyst sätt att färdas i en storstad. Diskutabelt om det är billigt, men jämfört med en parkering, bilförsäkring och bränsle är det rena rama vrakpriset. Miljövinsten är oändligt stor. De planer som gjorts med spårvagn istället för tunnelbana har inte nått några större sträckningar. Spårvagn är bra, trevligt, men krångligt jämfört med tunnelbana, speciellt vintertid.

Detta innebär en helt ny stad. De enorma bilansamlingar som Stockholm har kan komma att minskas radikalt. Politiker har ojat sig över byggregler och att de sätter stopp för bostadsbyggande, nu kan de istället börja oja sig över att vi har för högt antal parkeringsplatser per bostad i t ex kommande Hagastaden som får tunnelbana. Vi får se vem som är modig nog att ta i den heta potatisen.

Detta innebär också att man nu kan sluta titta på den gamla innerstaden som det enda goda alternativet till ny- och ombyggnad och Nacka hojtade redan på presskonferensen om att de vill bygga stad, nu när det blir effektivare att förflytta sig mellan de båda kommunerna. Stockholmspolitikerna måste helt enkelt börja samarbeta med detta så resultatet blir så gott som möjligt. Fler exempel på Solnas, Huvudsta, vill vi inte se. Kanske kan Stockholm sälja kompetens istället för att jaga skattebetalare. Storstockholm är värt att bli ”världsklass”.

 

Matti Shevchenko Sandin

 

1 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia för att knyta ihop förlängningen med dagens Gröna linje.

2 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.

3 En ny tunnelbana från Odenplan till Arena-staden via Hagastaden.

4 En förlängning av Blå linjen från Akalla till Barkarby station via station Barkarbystaden.

Kommentarsregler: 

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret  publiceras inte.

8 kommentarer

  1. Anna Gustin den 15 november 2013

    Varför ska alla pengar gå till att bygga på storstäderna?
    På landsbygden är det på flera ställen 12 mil mellan bensinmackarna…någon kollektivtrafik finns inte att tala om. Tillväxtgalningarna som styr vårt land har inga problem med att fortsätta döda landsbygden till förmån för städerna. Självklart vill unga människor prova på att bo i storstäderna…det hör till. Men många kan tänka sig att återflytta – om det fanns möjlighet till liv där. Men det håller partipolitikerna idag på att omöjlggöra. Men städerna kan inte försörja sig själva….maten kommer från landsbygden – kanske är de så insnöade att de inte ens förstår det. Vi får ju verkligen hoppas att landsbygdens människor reser sig inför nästa års val. Fast hela befolkningen borde göra det. Vi har rent kriminella människor som använder våra skattepengar.

  2. Niklas Öhrström den 19 november 2013

    Anna Gustin!

    Nu står bara staten för 17% av kostnaderna. Resten kommer från kommuner och trängselskatt.

    Detta kan jämföras med det västsvenska paketet där staten står för hälften.. Eller botniabanan (en bra investering) där staden betalar allt. Eller tycker du att trängseln i tunnelbanan inte är ett problem?

    • Anna Gustin den 20 november 2013

      Det sjuka är att alla partipolitiker oavsett läger lider av tillväxtsjuka. En allvarlig sjukdom som håller på att ödelägga våran planet. Men dessvärre råder en enorm kunskapsbrist i politiken OCH i media. Jag vet inte om det finns någon som tycker att våra så kallade företrädare använder våra skattepengar klokt…gör Du det? Innan det här året är slut har ex Trafikverket rivit 800 byggnader av SJ:s gamla hus, banvaktarstugor, stationer som inte längre används osv…för att bara nämna en av alla dårskap. Att de är i full gång med att plocka ner det fasta telenätet över hela landet, eller att beslutat att en hel stadsdel av gamla träpatronsslott kan rivas för att bygga en containerhamn som ett större företag tycker att de behöver…det ser jag som kapitalförstöring. Och inte vilken som helst – utan skattebetalarnas kapital. Jag hatar slöseri med andras pengar. Det kan väl inte Du heller uppskatta?
      Själv ser jag ingen annan råd än att vi måste vakna till raskt som katten och återta våra dyrbara röster nu 2014. Inte då rösta på någon annan falang än de sittande dumstrutarna utan rösta bort hela det partipolitiska systemet. Kan Schweiz hålla folkomröstningar sen årtionden så varför skulle vi vara dummare.
      http://aktivdemokrati.se

      • Niklas Öhrström den 22 november 2013

        Planetens befolkning växer eftersom det föds fler än det dör. Men i och med högre välstånd håller födelsetalen i stort på att gå ner. Man räknar med att befolkningen kommer att stabilisera sig under 10 miljarder om ett par decennier.

        Stockholms befolkning ökar i första hand eftersom det flyttar många hit från utlandet. Anledningen är att vi under de senaste åren sett många oroshärdar i Afrikas horn-Mellanöstern-Afganistan. Folk flyr och måste ha någonstans att ta vägen. Detta har knappast med någon tillväxtsjuka att göra.

        I andra hand växer Stockholms befolkning eftersom det föds fler än det dör. Detta blir extra påtagligt under de tider medellivslängden blir längre (vilket den håller på att bli). Ökad medellivslängd har heller knappast med tillväxtsjuka att göra utan är ett mått på bra välfärd. Samma sak med viljan att skaffa barn.

        I tredje hand växer Stockholm eftersom det (inrikes) flyttar hit fler än det flyttar ut. Detta är en tendens som är påtaglig i hela Sverige (och hela Världen) där folk flyttar till städer och från landsbygden.

        Man kan notera att om Världens befolkning växer är det bra om en större andel bor i just städer eftersom invånare i täta städer har ett mindre ekologiskt fotavtryck.

  3. Anna Gustin den 24 november 2013

    Niklas Öhrström,
    Ditt svar till mig visar på en väldigt dålig kunskap om vårt ekonomiska system. Det är inte Ditt fel. Det tog också mig väldigt lång tid att genomskåda strukturer och system.
    vh
    Anna Gustin

    • Niklas Öhrström den 28 november 2013

      Eftersom jag inte kommenterat något som har med ekonomiska system att göra kan du knappast bilda dig en uppfattning om det.

      Alldeles hursomhelst handlar denna artikel om utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm och att staten betalar en ovanligt liten del av den totala kostnaden (17%). Av din kommentar undrar jag om du kommenterar rätt artikel. Den handlar inte om ekonomiska system.

      Min ståndpunkt kan sammanfattas med att det är bättre om fler tar tunnelbana och färre tar bilen.

  4. Anna Gustin den 30 november 2013

    Nä, jag kommenterar Ditt inlägg Nilkas Öhrström.
    Visst…tunnelbana är bättre än fler bilar. Men det jag vänder mig mot är när människor lägger fram saker som om de vore en naturlag…något vi bara har att acceptera. När det i själva verket är påverkat av politiska beslut, som dessutom kommer av en enorm girighet och en total brist på kunskap om det ekonomiska system som vi idag alla är slavar under, (men inte skulle behöva vara det.)

    Att vi ska bygga ut städerna (på hela jorden) för att all landsbygd ändå ska tömmas på folk, och krigen som också är en naturlag gör att vi kan fylla upp våra städer ytterligare så att tillväxten kan hållas igång. För att alla vill ju ändå bo i städerna…eller hur? Nä, så är det naturligtvis inte…men om man drar undan förutsättningarna för att kunna leva på landsbygden så vad har folk för val? Det handlar om politiska beslut som är fullständigt sjuka som gör att det är så här. Varför ska byggbolagen få ekonomisk uppbackning av skattebetalarna via politikerna så att de kan utarma landsbygden och hjälpa byggbolagen att hela tiden fortsätta att bygga, bygga, bygga (med en enormt enfaldig likriktning dessutom)?

    Befolkningstillväxten i världen är ett av planetens största problem (men det är inget som byggbolagen kommer att lösa). Det kan låta hemskt men lika många måste dö som föds…det är den kanske mest kontroversiella ståndpunkten i en forskarrapport från 1972. För att det ska bli som i naturen (och vi människor ingår faktiskt i naturen) så krävs ett annat ekonomiskt system. Kanske kommer det bli uppenbart för människor snart för insikten verkar öka bland vanliga människor i en snabb takt nu…tack och lov.

    Forskare världen över pekar på mänsklig aktivitet håller på att utarma planeten, hur vi gör slut på mineraler och värdefulla naturrikedomar, hur vi utfiskar haven, försurar sjöar och hav osv. Detta är ingen nyhet. Men det finns också ”forskare” som motsäger detta (dagens upphöjda prästerskap – ekonomerna) för att till varje pris backa upp det ekonomiska systemet – och politikerna. För den som aldrig funderat över det ekonomiska systemet och hur hela penningsystemet är uppbyggt så blir allt förstås abstrakt och man lyssnar istället till känslor. Men vi måste alla sluta att bara att gapa och svälja politikernas rabblande och ta detta för sanningar – för där handlar det bara om att upprätthålla ”status quo”….hålla storbolagen och börsen i rullning samtidigt som de förödar planeten för oss alla.

  5. Skyline den 30 november 2013

    Då har både Anna och Niklas debatterat sina åsikter och vi välkomnar därefter nya.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>