Slussenfakta: Artikel 4

slussen bussterminal staden

Stadens förslag

Slussen bussterminal Plan B

Plan B´s förslag med korta byten och utsikt.

Det fungerar inte med Stadens förlag till Slussen, detta stod klart i förra veckan när Miljödomstolen ansåg att det saknades för mycket i förlaget för att ta det till dom. Staden kommer att överklaga och miljonregnet över advokater fortsätter. Utvecklingen kring ärendet tarvar en lite klarare bild:

Nya Slussen har lagt en galleria på bästa omstigningsplats för Nacka-Värmdöbussarna. Det tvingar stan – skattebetalarna – att betala miljarder för att spränga in en bussterminal i Katarinaberget, under havsvattennivån. Bergrumsterminalen tvingar Nacka-Värmdöborna till ca 5 minuter längre omstigningstid till T-bana och stadsbussar. Om istället nuvarande Slussen förnyas kan bussterminalen ligga kvar i bästa läge. En vänthall förbussar kan läggas in under nuvarande betongplatta och bussar – ger en fantastisk dagljusbelyst vänthall med utsikt över saltsjön. Och är billigt. Varför gå över ån efter vatten?

Matti Shevchenko Sandin

slussenfakta

 

Läs fler texter ur serien här

Kommentarsregler: 

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret  publiceras inte.

6 kommentarer