Vad säger våra drömbyggen om oss egentligen?

Azerbajdzjans huvudstad Baku har rustats upp för att bland annat  glittra ikapp med stjärnorna i tv-rutan. Världsberömda arkitekter har bjudits in för att få omvärlden att häpna samtidigt som kulturvärden och identitet får stryka på foten. Skylines Kerstin Westerlund Bjurström har nyss besökt staden.

Nyligen besökte jag Baku i Azerbajdzjan, så aktuellt för många med tanke på att finalen Eurovision Song Contest genomförts där. Staden ligger otroligt vackert vid en stor bukt i Kaspiska havet. Bukten kantas av böljande höjder på vilka staden klättrar. Baku utvecklades till en viktig handelsstad långt före vår tideräkning började. Den ligger strategiskt där Kaspiska havet möter det flod och sjösystem som leder västerut mot Svarta havet. Dess äldsta del, som finns med på Unescos världsarvslista, omges av en ringmur. Mot fiender från havet skyddades den av ett ännu bevarat stort försvarstorn som började byggas 700 år före Kristus.

Absurda skalförskjutningar ger ett animerat intryck. Foto: Kerstin Westerlund Bjurström

På det platta kustområdet utanför Baku breder ett ökenliknade flackt landskap med rika oljefyndigheter ut sig. Till priset av en ständig hotbild kommer detta sedan självständigheten från Sovjetunionen det egna landet till godo. Tyvärr så syns denna nyvunna rikedom bara allt för väl i Baku. Den bland många äldre arkitekter omhuldade tesen att det är i fattiga tider som den långsiktigt hållbara goda arkitekturen kommer till kändes bara alltför sann.

I stället för att bygga på och förstärka den tydliga identitet som topografin ger verkar höghus och andra så kallade märkesbyggnader få placeras så att de slår sönder de karaktärsskapande dragen. I stället för att bygga vidare på en måttligt hög och sammanhängande bebyggelsestruktur som fungerar socialt och ekonomiskt så får människor maka på sig eller får de sitt livsrum starkt begränsat för att dessa skrytbyggen ska kunna komma till. Eller så föses de ihop i nya gigantiska bostadshus som på förortsvis placeras ut på lämpligt avstånd från varandra med mycket begränsade möjligheter till socialt och ekonomiskt liv.

Det var inte många av de stora arkitektnamnen som saknades bland planerade eller redan uppförda skyskrapor eller andra skrytbyggen. De anlitade arkitekternas engagemang i vad det blir för stadsmiljö av det hela verkade obefintlig, samma gällde nog beslutsfattarnas i vanlig ordning vågar jag mig på att tillägga både vad gäller stjärnarkitekter och beslutsfattare. Nästa skyskrapa planeras bli en kilometer hög.

Att en sådan planering skapar en hisklig trafiksituation säger sig självt. För att ta sig från hotellet till den konferenslokal som jag tillbringade dagarna i cirkulerade vi ett varv på motorvägsliknande konstruktioner runt det berömda kulturcentrat ritat av Zaha Hadid, fastän inte en skyskrapa utan en horisontell amöba ”bläckfisken”, ett lika stort hinder för en levande och produktiv stadsmiljö. Kring moderna skyskrapor utarmas gatulivet tvärtemot vad många tror. Till dem promenerar man allt mindre, vad som än sägs om att bilåkandet ska minska så tar man alltmer bilen till källarvåningarnas stora garage.

Zaha Hadids skapelse, "Bläckfisken", fungerar illa i stadslandskapet. Foto: Kerstin Westerlund Bjurström

Mitt syfte med resan var inte att sjunga utan att närvara vid en ICOMOS konferens om utvecklingen av det urbana landskapet och teorier om hur den under rådande globaliseringsprocess med hårt bebyggelsetryck i många växande storstäder ska kunna ske på ett tillfredsställande sätt socialt, kulturellt, ekonomiskt och ekologiskt. Unesco har nyligen beslutat om ”Recomendation on Historic Urban Landscape” som bl a syftar till att motverka den fragmentisering med nedbrytning av sociala och ekonomiska strukturer som globaliseringstrycket mot snabbväxande storstäder för med sig.

Till för mig redan kända nackdelar med skyskrapor – och till viss grad även med höga hus – skyhöga byggkostnader, komplicerade tekniska system, utarmad gatumiljö och dåligt markklimat har jag nu lärt mig att ytterligare en nackdel är på väg. Från bl a Vancouver i Canada rapporterade man att av säkerhetsskäl vill människor i allt mindre utsträckning åka till sitt våningsplan tillsammans med andra i hissarna. Där ryker i ett slag den sociala gemenskap som teoretiskt skulle kunna uppstå i ett stort hus som ersättning för det man förlorar i välkomnande gatumiljö samtidigt som merkostnaderna skenar. Några svar på varför den möjlighet som den goda ekonomin ger inte används till att bygga upp nya centrumbildningar med en stadstruktur som ha bättre förutsättningar för att fungera.

Landmärke på håll gav sönderslagen stadsstruktur på plats. Foto: Kerstin Westrlund Bjurström

Det enda viktiga syntes i Baku vara att de nya monumenten blir tillräckligt spektakulära för att sätta Bacu på kartan. Vi som bor i Stockholm har hört det förut. Frågan jag inte kan låta bli att ställa mig är vad är det för människosyn som driver fram sådana önskningar som vi innerst inne vet inte bidrar på ett långsiktigt hållbart sätt hos oss. Vi är inte nyrika, inte i jämförelse med Baku i alla fall. Vi är inte en diktatur som kosta vad det vill måste visa muskler. Vi har inte orsak att manifestera en nyvunnen frihet. Vi borde inse att våra attityder till byggande inte är långsiktigt hållbara, hur miljömedvetna i det lilla vi än är.

Är det så illa att vår självkänsla är så låg att vi inte ser vad vi har. Eller är det bara ren och skär manifesteringslusta hos de människor som har möjligheterna eller som vill leva som sådana, kosta vad det kosta vill för dem som drabbas. De hos oss som drabbas på ett så tydligt sätt, att det blir begripligt för andra än de riktigt insatta, är ju oftast inte så många som de som drabbas i diktaturen Azerbajdzjan. De påverkar inga valresultat.

 

Kerstin Westerlund Bjurström

Läs artikel i DN om Baku: Schlagerfestens glittrande yta döljer fattigdom här

Kommentarsregler, läs här


4 kommentarer

  1. Niklas Öhrström den 20 maj 2012

    Författaren gör ett par generella uttalanden som faktiskt inte gäller överallt. En skyskrapa kan utarma gatulivet men det hela beror givetvis på hur skyskrapan gestaltas nedtill. Bygger man dem som stora komplex utan kontakt med resten av staden (kanske i syfte att beskådas på håll). Detta gäller såväl höghus som låghus, där många av våra miljonprogramsområden saknar gatuliv av samma skäl. Samma sak med området kring Radiohuset och TV-huset. Det är stora komplex som inte ger så många någon anledning att passera.

    La Défense’s stadsliv i gatuplan är tortigt. Det skulle dock vara lika torftigt om byggnaderna kapades till fem våningar. Det är den obefintliga gatustrukturen i kombination med monofunktionalitet som agerar hämmande.

    Kowloon (Hongkong) är ett exempel på att det går alldeles utmärkt att kombinera ett intensivt stadsliv i gatuplan med högre bebyggelse. Bebyggelsen underordnar sig en stadsplan där själva höjden är mindre viktig. I stort sett alla fasader vänder sig ut mot gatan. Syftet med byggnadernas höjd är heller inte för att kunna beskådas på håll, utan för att markpriserna kräver yteffektivitet.

    Hongkongön (södra sidan av Hongkongsundet) består mestadels av en rad kvarter inklämt mellan en motorväg (som skär av mot hamnen) och berget Victoria Peak i syd. Det finns dock ett stadsliv längs med de få stadsplanerade gatorna (med blandad höjd). Däremot finns det skyskrapekomplex (ex Bank of China) och följden av dessa är, precis som författaren skriver, att folk skyr dessa områden. Där händer inte mycket, lika lite som vid Radiohuset.

  2. Michael Diamant den 22 maj 2012

    Fantastiskt bra skrivet. Baku har trots alla skyskrapor av kända namn hamnat varken mer eller mindre på kartan. Ingen kommer besöka staden för de nya skyskraporna. Däremot för gsmla staden, de nya ”europeiska” sekelskiftskvarteren och för den rika historia de berättar. Staden var en gång kosmopolitisk med ryssar, judar, armenier och georgier utöver det azeriska folkelementet. Det var denna historiska rikedom som satte Baku på kartan och det är nog bara återskapandet av den som kan göra det igen.

  3. Anna Gustin den 25 maj 2012

    Begreppet att ”sätta en stad på kartan” är inget annat än det förvuxna barnets rop på ”se mig – se mig – se mig, och den osynliga tonåringen som resolut bestämmer sig för att visa att han finns och går ut och sprayar ner väggar…Zorrow was here….jag, jag, jag, mig mig mig…..seee miiig…jag har varit här!

    Jag har vandrat runt några dagar i Wien och känner mig alldeles uppfylld av sååå mycket skönhet. Så mycket hög kvalité och genomtänkta stadsrum. (så har hela deras gamla stad också hamnat på världsarvslistan).

    Men även där blev jag påmind om de infantila beslutsfattarna genom en tur i världens största och äldsta pariserhjul (som också var vacker i sig). Väl på den högsta punkten, bakom den otroligt vackra staden…reste sig mängder av dessa likriktade skyskrapor. Alla dessa skyskrapor – som är ett bevis på den djupa andliga fattigdom som hela planeten lider av, ett bevis på ekonomismen…på girgheten och den lägre utvecklingsnivåernas tidevarv (och den billiga oljan kanske jag också ska tillägga). Alla dessa står som samma utropstecken som Zorrow was here-taggar och påminner oss om hur vi dårar snart har förstört vår planet. Överallt där dessa snablar ställs upp handlar det inte om att bygga vackert, inte heller om att bygga riktig stad – nä, det handlar om att få in så mycket människor på minsta möjliga yta, vilket i sin tur handlar om att hålla igång aktiemarknaden. Men förstår man inte penningströmmarna i samhället och hur det nuvarande ekonomiska systemet fungerar – då kan man nog inte se detta.

  4. Pawel Flato den 30 maj 2012

    @Anna Gustin

    ”Begreppet att ”sätta en stad på kartan” är inget annat än det förvuxna barnets rop på ”se mig – se mig – se mig”

    Härligt att njuta av den världsarvslistade innerstaden! Den pampiga Stephandomen t.ex, med sitt 137 meter höga torn.
    Var den inte tänkt ”sätta Wien på kartan”? Är den inte en maktsymbol från sin tid?

    Du har problem med vår tids maktsymboler, men gillar de gamla. Fine. Men någon principiell skillnad i deras egenskap av symbolisk maktarkitektur kan jag inte se.

    Stephandomen ropar ”se mig – se mig – se mig” precis lika mycket som vilken skyskrapa som helst..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>