Alliansens Slussen ifrågasatt

Slusstorget

Nya Slussen, stadens förslag som ständigt granskas och ifrågasätts på en rad punkter. Här är en av de reklambilder som skickades ut.

Nya Slussen har ständigt fått kritik och nu senast av närlingslivet som dömer ut den. Staden tillsammans med anonyma nätaktörer hävdar envist att det är den bästa lösningen förenligt med detaljplanen. SLUSSEN Plan B har lagts fram och visat sig fungera med detaljplan, funktion, form och långt billigare än stadens kritiserade förslag. Karin Lidmar utvecklar ämnet:

”Näringslivet vill inte ha alliansens Slussen”, så löd rubriken på en debattartikel som DN publicerade 24 april. Författarnas farhågor gällde bland annat de betydande hinder som ombyggnaden onödigtvis kommer att innebära för transporter kring Slussen och den påverkan det kan få för företagsamheten i Stockholm. Onödigtvis eftersom det enligt debattörerna finns möjlighet att bygga om Slussen inom gällande detaljplan, snabbare, snyggare och billigare.

SLUSSENplanB

SLUSSEN Plan B har fått ett varmt mottagande av många för sin flexibilitet under byggtiden samt anpassning till det befintliga strukturerna.

Stadens svar lät inte vänta på sig. Andreas Burghauser och Krister Schultz, projektledare för Slussenombyggnaden respektive exploateringsdirektör, fick i DN 29 april utrymme att besvara de farhågor som framförts. Svaret var tyvärr förväntat. Inga nyheter. Samma upprepade påståenden, helt i linje med vad stadsledningskontoret föreskrivit för anställda och konsulter när de uttalar sig om projektet Slussen. Inget som antyder att de satt sig in i det åsyftade alternativet SLUSSEN plan B. Ett förslag som på ideell basis utarbetats – och fortlöpande förfinas – av en fristående grupp arkitekter, trafikexperter, konstruktörer och ekonomer.

Med Plan B är river och bygger upp klöverbladen på nytt, samtidigt som man skapar utrymme för en modern bussterminal i bästa läge, förbättrar för gående och cyklister mm. Allt detta på halva tiden och till halva kostnaden jämfört med stadens egen plan som innefattar utsprängning av bussterminal i Katarinaberget. Och med betydligt mindre störningar för trafik och boende under ombyggnadstiden.

Nya Slussen terminal

Nya Slussen har inte bara kritiserats för sitt utseende utan även de brister i funktioner. Bland annat har man räknat ut att staden förlorar ca 1 miljard årligen i logistik då onödigt långa och krångliga vägar mellan kommunikationerna leder till tidsslöseri. Allt detta försvaras med desinformation.

 Vad Burghauser och Schultz skriver är desinformation. Påståenden om Plan B är felaktiga. Deras hänvisning till den demokratiska processen är ihålig när man vet att beslutet om ny detaljplan för Slussen i december 2011 togs med tre rösters majoritet.

Alla som satt sig in i projektet Slussen vet att det är ovanligt komplicerat. Många orkar därför inte försöka förstå vad det handlar om och vad som står på spel. Kritik och motkritik förvirrar. Anonyma nätkommentarer urholkar dessutom en seriös diskussion.

Att detaljplanen upphävts av Mark- och miljödomstolen ger respit och ännu en möjlighet för eftertanke. Vi vill därför uppmana staden att snabbt låta göra en oberoende och begriplig jämförelse mellan det egna förslaget och alternativet SLUSSEN plan B. Dessutom bör SLUSSEN plan B ställas ut så att det kan diskuteras av allmänheten, lämpligen vid själva skådeplatsen, på Stadsmuseet.

Tillsvidare visas SLUSSEN plan B på Nordenskiöldsgatan 85 i Djurgårdsstaden, ett stenkast från Beckholmsbron. Utställningen visas lördagar och söndagar kl 12 – 16, fram till den 16 juni.   Andra tider efter överenskommelse [email protected].

Karin Lidmar

Arkitekt SAR/MSA

Länk till SLUSSEN Plan B här

Artiklar i DN:

”Närlingslivet vill inte ha Nya Slussen” här

”Upprustning av Slussen inom gällande detaljplan knappast möjlig” här

”Vilseledande om Slussenprojektet”  här

”Andra veckan i juni avgörande för Slussens framtid” här

”Direktörer totalsågar Nya Slussen”  här

Tidigare artikel om Nya Slussen av Café Blom här

Tidigare artiklar om Slussen på Srockholm Skyline här

Kommentarsregler: 

Vi ser gärna att du kommenterar, men för att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver under din text med ett registrerat och sökbart telefonnummer. Telefonnumret  publiceras inte. Väl mött!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>