Slussenfakta: Artikel 1

slussen ombyggnadsplan

Vi inleder en ny serie med korta texter och tydliga bilder över hur stadens ”Nya Slussen” kommer att gestalta sig. Det är dyrt, krångligt och skönhetsvärden för miljarder skrotas till förmån för något som redan är omodernt innan det byggts. Är det värt det när alternativ finns?

Det här är området som Nya Slussen kommer att bebygga. Bortsett från det enda som tveklöst borde tas bort, T-banebron, som borde läggas i tunnel, kommer allt inom det markerade området att helt förändras. Den Nya huvudbron – en 8-filig bro, samma dimension som Essingeleden, kommer att däcka över vatten 25 meter öster om nuvarande östra bron. Överdäckningen av Stadsgårdsleden medför att Stadsgårdskajen flyttas ut i vattnet. Södermalms stadsfront mot vattnet bebyggs med i huvudsak kontor. Nuvarande Slussen är sedan 30 år i stort behov av renovering, rekonstruktion och nya funktioner. Det skulle ge en mötesplats i ”världsklass”. Men varken Stockholm eller världen behöver en förort, med motorväg och allt invid Gamla stan.

 

Matti Shevchenko Sandin

slussenfakta

 

 

 

 

 

Kommentarsregler: 

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret  publiceras inte.

3 kommentarer

  1. malin gunnarsson den 22 november 2013

    Nu levande invånare i Stockholm har tagit över en vacker stad. Vyerna med vatten är det som gör Stockholm så vackert. Och Skeppsbron…

  2. Niklas Öhrström den 23 november 2013

    Visst hade det varit fint att bygga tunnelbanan i tunnel. Problemet är att bara det skulle kosta i samma storleksordning som tunnelbanan till Nacka. Det hade sänkt kapaciteten på tunnelbanenätet. Den enda fördelen är rent estetiska. Men eftersom centralbron ändå hade legat kvar (att sänka den kostar troligtvis betydligt mycket mer än att bara sänka tunnelbanan) är frågan om det estetiska vinsten hade varit så stor.

    Vad gäller bilbron har det ju sagts tidigare. Den blir betydligt smalare än idag och halverat antal bilkörfält. Visst blir den fortfarande rätt bred. Lika bred som Essingeleden. Men då ska man komma ihåg att bron till skillnad från Essingeleden har breda trottoarer och cykelfält. Det är samma dimensioner som Karlavägen, Narvavägen och Karlbergsvägen, som också har lika breda som Essingeleden (Valhallavägen och Ringvägen är klart bredare än så).

  3. Peter Bergström den 24 november 2013

    Fortfarande är Essingeleden en mycket bred väg. Tråkiga dimensioner. De andra lika breda gatorna som benämns är bekransade med byggnader, inte utsikter över vatten, så den jämförelsen haltar. I såfall finns det en väg i Kungens Kurva som är lika bred som Karlavägen, en mot Sollentuna och en i Kiruna. Bättre att dela upp den och ha luft mellan körbanorna, även om det sammantaget skulle bli någon meter mer så känns det luftigare än en stor, bred väg mittemellan Gamla stan och Söder.