Plötsligt händer det… 2

Hornsberg

Bild: Aix arkitekter

Bussdepån i Hornsberg skall ersättas med bostadskvarter. Tidigare ville man bygga en räddningscentral på platsen, men när det visade sig vara i princip omöjligt att snabbt och säkert rycka in och ut från den ur trafiksynpunkt knepiga tomten lades det hela på is. Nu blir en doft av ”Paris”.

Det som skulle bli Stockholms nya boulevard förföll snabbt till stora, klumpiga kontors- och affärsbyggen i klass med vilket bilhallsmecka som helst. Bostäder byggdes bakom på märkliga parallella sidogator, lika livfulla som en natt vid Polcirkeln. Enorma glaspartier i kombination med solfiltrerande järngaller över de samma lät de gamla ruffiga tomterna bevara sin alienerande känsla till fullo. En lång gata med stora hus ersatte alltså en blomstrande boulevard.

Lindhagenkontor-625x300

Kronan på verket blev det överstora ICA Maxi som tilläts skapa ett helt livsstilsvaruhus där allt från jäst till sängkläder säljs. Huset byggdes upp i allra billigaste arkitektur med kanske norra Europas största trapphus. Hornsbergskvarterens affärslokaler strax intill har inte haft någon större tillströmning av nyss nämnda affärsinrättning. Mitt emot detta skulle då White arkitekter rita en ny SOS-central. Det gjorde man i den då så populära ”spektakulära” stil som sedan länge haft ett utgånget bäst-före-datum. Katastrofen hade då varit ett faktum med fabriksliknande byggnader i kombination med ett UFO. Nåväl, det hela blev inte av.

Park-1-från-Essingeleden_Illustration-White-arkitekter1-625x300

SOS-centralen som den skulle bli. Illustration: White arkitekter

Nu har man annonserat vad som händer med tomten. I kontrast till det omkringliggande området (Hornsbergskvarteren borträknat) fanns en lätt nervositet att det ytterligare skulle blåsas upp eko(nomi)-lådor med platta tak. Men så plötsligt händer det. Projektet omfattar fyra kvarter med 750 lägenheter varav 170 av dessa skall bli hyresrätter. En välkomponerad kvartersstruktur, med lokaler i bottenplan, olika takfall, arkitektur med olika uttryck som inte strävar efter att nå hela vägen upp till månen. Till på köpet torg. Kvarteren knyter ihop det ambitiösa pilotprojeket Hornsberg, och toppar t o m detta med sin mer modesta skala och varierade takformer.

Aix arkitekter

Bild: Aix arkitekter

Det hela marknadsförs lite fånigt som ”franska kvarter”. Och visst finns det en doft av flera projekt i Frankrike, men Paris är det väl ändå inte? Skönt är att inte höra ekot ”Stockholms Manhattan”. Jag hade gärna sluppit hammarbysjöstadsbalkongerna som sticker ut som taggar från huset och variationer på fönster. Ett spröjsat fönster skapar faktiskt mer skydd för insyn och elegantare fasader. Variationerna är dessutom oändliga och man slipper den hålögdhet många samtida byggnader tyvärr har. Ett än mer klassiskt hus kunde  mot parken hade kunnat knyta ihop formspråket med intilliggande Kristinebergs slott. Dessutom kunde det ha fått till den där ”pariserkänslan” eller rent av stockhomskvalitéer. Så modiga är vi dock inte än. Men med mer än hälften vunnit får man vara nöjd denna gång.

Torget

Parisertorget. Bild: Fojab arkitekter

Helt odelat glad är jag inte då bussgaraget ritat av Eskil Sundahl, visserligen illa ombyggt, är en arkitekturpärla. Hade man tänkt till för tio år sedan hade man kunnat spara garaget och förvandlat det till saluhall, badhus eller någon likande samlingslokal för verksamheter och byggt bredvid och på andra sidan vägen. Garaget, eller åtminstone delar av, det hade då blivit en vacker samlingspunkt som tillfört historia till platsen. För lite måste det sticka i ögonen på projektägarna att deras ambitiösa lägenheter vänder ut mot några av innerstadens absolut fulaste byggnader?

Eskil_Sundahl_ Foto SSM

Bussdepån ritades av Eskil Sundahl åren 1931-38 då den uppfördes i olika etapper. Foto: SSM

Matti Shevchenko Sandin

Läs artikel i Vårt Kungsholmen här

Fler bilder på Stockholm o& Projekt här

Fler artiklar om Lindhagensgata här


Kommentarsregler: 

Vi ser gärna att du kommenterar, men för att hålla kommentarsspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver under din text med ett registrerat och sökbart telefonnummer. Telefonnumret  publiceras inte. Väl mött!

1 kommentar

  1. Charlotte Holst den 3 februari 2016

    Det är inte så plötsligt eftersom bebyggelsen på bussdepåns tomt var med redan 2002 i Program för Nordvästra Kungsholmen, som jag upprättade på stadsbyggnadskontoret. Att det har dröjt med detaljplanen beror på att man måste hitta en ersättningsplats för bussdepån som nu blir i Solna. För övrigt anser jag att artikeln är missvisande. Kontorshusen som kantar Lindhagensgatan är inte stora och klumpiga, de är 6-7 våningar och ganska små förhållandevis. Det fina Skandiahuset nominerades till 2011 års Stockholmsbyggnad. För övrigt har flera projekt i området fått arkitekturpris. Däremot håller jag med om att ICA Maxi är ett missfoster som byggdes efter min tid som projektledare. Detta hus förstör verkligen den ursprungliga idén med Lindhagensgatan som esplanad. Som tur är byggs inte mastodonthuset ritad av White (!!!)som skulle bli en ny samverkancentral. Det var riktigt klumpigt. 110×40 meter och 60 meter högt.
    Att bostadskvarteren i området inte är livfulla är ju inte sant. Hela Hornsbergsområdet är livligt och befolkat dygnet runt tack vare att det är ett blandat kontors- och bostadsområde.
    För att veta mer om planeringen av hela området kan man köpa min bok ”Nya Hornsberg-ett stadsbyggnadsprojekt på västra Kungsholmen” av mig för 169 kr eller gå på stadsvandring. Jag berättar om tankarna bakom omvandlingen av industriområdet till ett bostads- och arbetsområde för 20 000 invånare och hur stadsplaneringen av det nya stadsutvecklingsområdet gick till.
    Henrik Nerlund, sekr i Skönhetsrådet tycker att Hornsbergs Strand är ett gott exempel på hur man skapat en tät, trivsam stadsmiljö som lockar människor från hela stan. Enligt tidningen Mitt i 2 febr ses område av tyckare som ett föredöme för nya områden.
    Men väl mött så kan vi diskutera mer! Ring mig gärna.