Ta hit Amsterdam!


Amsterdam brukar användas inom stadsbyggnadspolitiken för sitt cykletrafikfrågor. Och det är sant att man cyklar mycket, så pass mycket att vissa vägar är bilvänliga. Allt väl med det, men Amsterdam har långt mer att erbjuda stadsbyggnadsplitiken än cykelvägar. Några regniga dagar i Amsterdam svarar på de flesta frågor man har om stadsliv.

Holland är ett litet land med stor befolkning. Stora delar av landet ligger dessutom under havsnivån och skyddas av stora vallar mot Nordsjön. En gång i tiden var Holland täckt av träd, därav namnet, men den växande befolkningen och jordbruket krävde att mark. Landet blev i princip helt uppodlat och bebyggt. Därtill blev det intressant att utnyttja yta till max vilket märks i arkitekturen. Sinnrika lösningar på minimala ytor är praxis. Ibland lite märkliga för en standarimpregnerad svensk, men det fungerar.

Typiskt är smala tomter med lika smala hus som ligger tätt och däremellan kanalsystem som går igen i åkermarken på landsbygden. Beskrivet låter det hela trångt och krångligt, på plats har det skapat en av världens mest omtyckta miljöer. Turister strömmar till Amsterdam. Arkitekter från Holland är uppskattade. Varför inte ta konceptet hit?

Trevliga Leiden.

Kampen om ytan har skapat ett nät av stadskärnor inte långt isär. Tätt sammankopplade och pendeltågsavstånd emellan finns t ex universitetsstaden Leiden, Utrecht och Haarlem. Städerna är gamla och har med tiden vuxit mer eller mindre ihop med ett Stor-Amsterdam. Men utan att förlorat sin karaktär. De är minst lika besöksvänliga som Amsterdam, fyllda med spännande gator och kultur.

Skillnaden mot Stockholm kan inte bli större. Det är sällan någon som åker 30 minuter från Stockholm för att turista om det inte är Fjäderholmarna. I perspektiv så känns det som om man hanterat stadsbyggnad här som ett modernt laga skifte där man kastat ut små orter här och var i det stora landområdet som gränsar till innerstaden. Utan att skapa spännande storstadskärnor.Utan att tänka på framtiden.

Jodå, det finns magplask i Amsterdam med. Lika oälskat som överallt där samtida internationell arkitektur dyker upp.

Men visst, det är svårt att konkurrera med kransstäderna till Amsterdam. Utrecht t ex har nästan 2000 år på sin CV. Men det borde inte stoppa svenskarna att försöka? Eller är det brist på kunskap om stadskultur som gör att våra arkitekter och stadsplanerare inte kan skapa dessa nödvändiga stadskärnor runt stan? Stockholm behöver avlastning.

Stockholms innerstad.

Om 60 år beräknas Sverige ha ca 14 miljoner invånare. Det är redan akut bostadsbrist idag och man talar om ett nytt miljonprogram. Ringer inte varningsklockorna för hur det blev sist?

Holländarna är mästare på att blanda gammalt och nytt.

Man har ju gjort pigga försök. Försök som blev sömninga redan under byggtid för att sedan helt gå på snooze-mood. Ändå repeteras det. Alla svar finns, all forskning är gjord, ändå vill man ha mera svar på det redan uppenbara. Under tiden uppfinns det ena nya hjulet efter det andra – fyrkantigt, trekantigt och ovalt. Inget av det fungerar så bra som det runda.

Politiker – åk till Amsterdam för en promenad- oavsett väder. Man blir glad. Och ta med er staden hem.

Matti Shevchenko Sandin


Kommentarsregler:

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Du ansvar själv för din kommentar.Telefonnumret publiceras eller sparas  inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *