Överdäckning av spårområdet – mer förlust än vinst

Jernhusen är på gång att marknadsföra nästa bit av innerstaden som man vill bygga om; överdäckning av spårområdet vid centralstaionen. Man marknadsför det som 2utveckling”, men är det verkligen det?

Att järnvägsspår som skär genom stadslandskapet är vackra är svårt att hålla med om. Lägg därtill allsköns kablar och galvaniserad metall som tillsammans med rostbrun räls skapar ett minst sagt torftigt intryck. Även intilliggande byggnader som Stockholm Waterfront, det iskalla glashuset och det mer insmickrande Cityterminalen/World trade center gör det hela till ett ganska praktiskt men trist område. Lösningen är att ploppa igen med en jättebyggnad över spåren. Bra va?!

Stockholm är en skärgårdsstad byggd på stora och små holmar som skiljs åt av vatten och binds samman av de stora vyerna. Nobelcentret var någon som fick lära sig den dyra läxan. Spårområdet, hur trassligt det än är, är en av dessa platser som får oss att uppleva staden från Norrmalm till Södermalm och Kungsholmen. Det är enorma världen i att kunna avläsa stadens årsringar och därmed förstå dess uppbyggnad. Även att orientera sig utan app borde ses som en fantastisk sak i sig. Sopar man igen denna plats med något som i förslagsskisserna ser ut som medioker galleriarkitektur från mellanöstern, ja vad har man då vunnit mer än uthyrd kontorsyta?

Förslag på utförande.  Bild: Alessandro Ripellino Arkitekter

Vy från Barnhusbron ett snäpp västerut. Man ser hela vägen till Söder via Riddarholmen. Ett god läsbarhet av stadens årsringar. Med en överdäckning är det stopp för det.

Stockholm har de senaste decenniet, oberoende av politiskt styre, fått sig en rejäl dos av marknadstänket där trivsel och historia går sist, men fylla redan överfyllda fickor först. Som traditionen bjuder med innehavarna av dessa gyllene fickor så bryr de sig föga om konsekvenserna. Man talar om en sorts utveckling, en nödvändighet. Som Orgelpipan, Stockholms nya centralstation som är ökänd för hur fel den ser ut men blir det som möter besökare först.

Kan vi inte tänka om här, bör inte stadens karaktär vara viktigare än en massa kontorsplatser? Stockholm City är redan överfull och orkar den med mera? det finns andra områden att bry sig om, bara att hoppa på nya Citybanan och åka 10 min i valfri riktning. Åk dit där det är tomt, gunnebostängsel och trista parkeringar. Är det inte där man skall satsa? Överhettningen av Stockholms innerstad är erkänt för hög. Låt oss slippa ännu ett misstag i City. Man får hoppas på Alliansen minns att det var en förändring i politiken man röstade på – inte att genomföra Sten Nordins amerikadrömmar.

Det är inget ovanligt med ett spårområde i ett stadslandskap. Man chockeras inte. Snygga till detta istället och ha kvar stadens luftighet. Bygger man igen den är den borta för gott.

 

Matti Shevchenko Sandin


Kommentarsregler:

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Du ansvar själv för din kommentar.Telefonnumret publiceras eller sparas  inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *